Fra elendigt til værre
Af Rasmus Haugaard, formand for Erhverv Norddanmark
Da Dansk Industris årlige analyse af erhvervsvenligheden i de danske kommuner udkom for et år siden, opfordrede Erhverv Norddanmark politikerne i Aalborg Kommune til straks at tage alvorligt fat på håndteringen af byggesager.
Baggrunden var, at Aalborg endnu en gang indtog noget nær en bundplacering, hvilket harmonerede meget dårligt med de politiske intentioner – og selvsagt også med erhvervslivets ønsker.
Nu har Dansk Industri så udsendt dette års analyse af erhvervsvenligheden landet over. Vi må med stor beklagelse konstatere, at billedet for Aalborgs vedkommende er blevet endnu værre.
Aalborgs samlede placering viser et fald fra nr. 58 i 2024 til nr. 62 i år. Det er i sig selv skidt, men det er faktisk værre endnu, når man dykker ned i en række centrale parametre:
- Overordnede tilfredshed med erhvervsvenlighed – fra nr. 69 til 79
- Erhvervshensyn i planlægningen – nr. 69 til 78
- Dialogen mellem erhvervslivet og kommunen (ny kategori) – nr. 79
Trods tilførsel af et stort millionbeløb og formulerede krav om forbedring i erhvervsstrategien står det helt elendigt til med kompetent og effektiv sagsbehandling i forbindelse med byggesager, idet Aalborg her er gledet fra nr. 84 til nr. 88.
Det kan nærmest ikke blive ringere. Der indgår 91 kommuner i undersøgelsen.
Vi er helt på det rene med, at ting tager tid, men det er jo ikke ligefrem inden for de seneste 12 måneder, at erhvervslivet har påpeget de alvorlige udfordringer, hvad angår byggesagsbehandlingen – og det er heller ikke for ganske nylig, at politikerne har besluttet at allokere yderligere ressourcer for at sikre netop langt smidigere byggesagsbehandling.
Forvaltningen By og Land omlagde i 2024 måden at arbejde på, så personlig og telefonisk kontakt eller kontakt via e-mails ikke længere er mulig. Dette er efter vores opfattelse en fejldisposition, som for hver dag den er i kraft, påfører erhvervslivet og kommunen skade.
Dialog – i komplicerede erhvervssager – kan ikke finde sted via personfjerne løsninger, som sagsbehandlingsportaler eller bots. Dialog finder sted mellem mennesker.
Med hensyn til selve behandlingen af byggesager er der tale om et område, som kommunen reelt kan gøre noget ved – i modsætning til eksempelvis arbejdskraft og uddannelse, hvor udefrakommende faktorer i høj grad påvirker udviklingen. Men lige præcis byggesagsbehandling er lavthængende frugter, der er 100 procent inden for kommunens egen kontrol.
Aalborg behøver ikke se længere væk end til Rebild for at finde et eksempel på, hvordan det kan gøres. Nabokommunen mod syd er således regionens topscorer på både overordnet erhvervsvenlighed og dialog, uddannelse og arbejdskraft samt kommunal administration.
Erhverv Norddanmarks opfordring til borgmesteren og de ansvarlige rådmænd er den samme som for et år siden: Lad os nu i fællesskab gå målrettet efter, at Aalborg Kommune kommer i den bedste tredjedel, når det gælder erhvervsvenlighed.
Relaterede
nyheder

Tanker om bureaukrati i Aalborg - hvem har ansvaret?
Med faldende ungdomsårgange og reduktioner i studiepladserne på UCN og universitetet ligger vejen til fremgang og velfærd for Aalborg og Nordjylland i et ekspanderende og succesrigt erhvervsliv. Skal vi følge med de øvrige vækstregioner i Danmark, skal erhvervslivet vokse og derigennem skabe de arbejdspladser, som er forudsætningen for, at mennesker kan og vil arbejde og leve deres liv i Region Nordjylland. I dag forlader cirka halvdelen af dimittenderne fra Aalborg Universitet regionen. Fordi der ikke er attraktive jobs i Nordjylland.
Læs mere