hvid pil Arrangementer

Året igennem masser af arrangementer af særlig interesse for medlemmerne


hvid pil Netværk

Faciliteterede netværksgrupper samler personer til fortrolig sparring


hvid pil Erhvervspolitik

Vi realiserer erhvervspolitiske mærkesager af relevans for Nordjylland


hvid pil Elevate

Mød vores netværksgruppe for regionens yngre talenter og ildsjæle


hvid pil Nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og læs de seneste debatindlæg


Member to member

Gode tilbud fra medlem til medlem - skal vi ha' dit med?

hvid pil Partner

Bliv partner - og læs mere om Erhverv Norddanmarks partnere


hvid pil Medlemskab

Sådan kommer du med, det får du ud af det og så lidt koster det


International

We aim to be the region’s most significant business organisation

hvid pil Kontakt

Mød vores medarbejdere og se kontaktinformation her


Bunden er nået – gør op med det store kravsmaskineri

Af formand Rasmus Haugaard, Erhverv Norddanmark

Dansk Industris årlige analyse af erhvervsvenligheden i de danske kommuner er for Aalborgs vedkommende desværre lige så forstemmende, som man kunne frygte. Nok er den overordnede placering kun en smule ringere end i 2023, men hvad der virkelig er skæmmende, er, at den kommunale sagsbehandling fortsat er blandt de dårligste i landet.

Aalborgs placering som nr. 80 blandt de 91 kommuner i undersøgelsen når man ser på kategorien ”Sagsbehandling”, er desværre helt i tråd med det billede, som Dansk Erhverv tegnede i en undersøgelse udsendt for en uges tid siden. Konkret handler det om, at sagsbehandlingen hos forvaltningerne By og Land samt Klima og Miljø lader endog meget tilbage at ønske – til trods for de seneste mange års løfter om det modsatte.

Derfor var det med glæde, at vi for nylig så denne overskrift på en pressemeddelelse fra By og Land: ”Nye tiltag skal nedbringe ventelisten på byggeansøgninger.”

Udover lukkede telefoner i visse uger bliver der indført skærpede krav til ansøgningsmaterialet, så mangelfulde ansøgninger uden videre bliver afvist og byggesagen lukket. Disse tiltag kommer i første omgang til at sende tilfredsheden endnu længere ned.

By og Land-rådmanden henviser til ”den høje sagsmængde og den stigende kompleksitet” som årsagen til en generel stigning i sagsbehandlingstiden. Og at man nu vil have skærpet fokus på at justere processer og arbejdsgange, så opgaverne kan blive løst så effektivt som muligt.

Da Byrådet i 2022 efter en lang proces vedtog Erhvervsstrategien for Aalborg Kommune, blev  prioritet nr. 1 defineret som erhvervsbetjening – og med det klare formål at ”levere en klar og entydig indgang til kommunen og smidig sagsbehandling.”

Erhvervslivet gjorde det dengang klart, at der skulle betydelige forandringer til for at opnå dette. For udgangspunktet var reelt så dårligt, at kun en radikal kursændring på By og Land samt Klima og Miljø ville kunne ændre væsentligt ved situationen.

Siden er skidt gået til værre.

Vi kan konstatere, at der er vedtaget en ny såkaldt organisering på By og Land, som kan understøtte en kursændring. Den hilser vi velkommen.

Men proces gør det ikke alene. I Aalborg Kommune anvendes og overimplementeres lovgivningen i et sådant omfang, at man kan være i tvivl om, hvorvidt Jammerbugt, Rebild og Brønderslev kommuner er beliggende i samme land som Aalborg.

Det er uomgængeligt nødvendigt, at de mange administrativt fastsatte regler, der hindrer udvikling i Aalborg Kommune, bliver fjernet.

Til borgmesteren og de ansvarlige rådmænd stiller jeg her spørgsmålet: Er I overhovedet interesseret i, at Aalborg Kommune kommer i den bedste tredjedel i Danmark?

Relaterede
nyheder

Skærmbillede 2024 09 05 Kl. 11.07.53
5. september 2024

Bunden er nået – gør op med det store kravsmaskineri

Dansk Industris årlige analyse af erhvervsvenligheden i de danske kommuner er for Aalborgs vedkommende desværre lige så forstemmende, som man kunne frygte. Nok er den overordnede placering kun en smule ringere end i 2023, men hvad der virkelig er skæmmende, er, at den kommunale sagsbehandling fortsat er blandt de dårligste i landet.

Læs mere