hvid pil Arrangementer

Året igennem masser af arrangementer af særlig interesse for medlemmerne


hvid pil Netværk

Faciliteterede netværksgrupper samler personer til fortrolig sparring


hvid pil Erhvervspolitik

Vi realiserer erhvervspolitiske mærkesager af relevans for Nordjylland


hvid pil Elevate

Mød vores netværksgruppe for regionens yngre talenter og ildsjæle


hvid pil Nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og læs de seneste debatindlæg


Member to member

Gode tilbud fra medlem til medlem - skal vi ha' dit med?

hvid pil Partner

Bliv partner - og læs mere om Erhverv Norddanmarks partnere


hvid pil Fonde og legater

Søg fonde og legater administereret af Erhverv Norddanmark


hvid pil Medlemskab

Sådan kommer du med, det får du ud af det og så lidt koster det


International

We aim to be the region’s most significant business organisation

hvid pil Kontakt

Mød vores medarbejdere og se kontaktinformation her


ATA-carnet

Et ATA-carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførselspapirer samt sikkerhedsstillelse for told og afgifter i de lande, der er tilsluttet ordningen.

ATA-carnetordningen er baseret på en international aftale om at tillade en midlertidig import af varer til et andet land i op til ét år. Ved midlertidig import forstås, at de indførte varer skal hjemtages til Danmark inden gyldighedsfristens udløb.

Et ATA-carnet kan anvendes ved:

  • Varer til messe eller udstillingsgods
  • Vareprøver og varer til demonstration
  • Professionelt udstyr
Over 70 lande accepterer et ATA-carnet, blandt andet lande i Europa, Asien, Australien og Nordamerika.
Faktaark om ATA-carnet kan printes her
Hvad er fordelene ved et ATA-carnet?
Som eksportør bliver dit liv markant nemmere med et ATA-carnet. Du undgår at betale told og afgifter i både indførsels- og transitlandene, og du undgår også:
  • Besværlige toldprocedurer (ét samlet tolddokument til alle formaliteter)
  • At skulle stille sikkerhed
  • At skulle håndtere mange valutaer
  • Ventetid
  • Eksport- og importformaliteter i EU
  • Ubehagelige overraskelser (omkostningerne ved den midlertidige ind- og udførsel er afholdt inden rejsen)
OBS! Det er vigtigt at vælge Erhverv Norddanmark som endorser, når du skal have eksportdokumenterne behandlet i Aalborg. Denne funktion findes længere nede på siden under oprettelse af dit ATA-carnet:

Bemærkninger:

  • Varenes/udstyrets identitet skal til enhver tid kunne konstateres
  • Varene/udstyret må ikke sælges, udlejes eller bortgives i indførelseslandet
  • Varene/udstyret anført i ATA-carnetet skal ejes af et firma eller en fysisk og juridisk person med bopæl i Danmark
Hvor lang tid kan jeg bruge et ATA-carnet?
ATA-carnetet gælder i ét år og det kan ikke forlænges. Det røde datostempel er udløbsdatoen og ATA-carnetet skal sendes retur til udstedskontoret inden udløbsdatoen. Bemærk at visse lande sætter en kortere genudførselsfrist.
Inden for gyldighedsperioden kan der foretages et ubegrænset antal rejser til de lande, der er med i ATA-conventionen. Varelisten kan laves som en bruttoliste, hvor du kan tage alle eller blot nogle af varerne med.
Vejledning
Vejledning til udfyldelse af ansøgning om udstedelse af ATA-carnet for varer/fagligt udstyr: ATA-carnet vejledning
Hent vareliste til udfyldelse her.
Bliv klædt på til brug af et ATA-carnet 
Vejledning til udfyldelse af rejsebladene inden du rejser eller videregiver dit ATA-carnet til den, som rejser med ATA-carnetet: Vejledning
Video-guide til bestilling af ATA-Carnet
Med denne video får du en hurtig og nem gennemgang til bestilling af dit ATA-carnet: Sådan bestiller du et ATA-Carnet
Ekspeditionstid
Vi tilbyder behandling af alle ansøgninger, der er modtaget inden kl. 14 til afsendelse samme dag eller afhentning efter aftale.

Priser
Se vores prisliste her (alle priser er ekskl. moms).

Bemærk

  • Prisen på et ATA-carnet afhænger af værdien af de varer, der rejses med
  • Medlemmer af Dansk Erhverv opnår rabat på udstedelse af alle dokumenter

ATA-carnet FAQ

1. Hvordan får jeg login og password så jeg kan ansøge om et Carnet elektronisk?

Systemet er integreret med DE's medlemsdatabase. For at få adgang til systemet skal du være registeret hos DE og være tildelt rettigheder til at anvende systemet hos DE.

Når du logger ind i systemet, skal du bruge den e-mail, der registreret hos DE, hvilket formentlig er den e-mailadresse, du er blevet tildelt af den virksomhed, du arbejder for.

For at logge på systemet skal du enten klikke på linket nedenfor eller kopiere linket og indsætte det i en Chrome-browser. Indtast den e-mail og det password, du anvender, når du logger på DE's øvrige selvbetjeningssystemer.

Link: https://eksportdokument.danskerhverv.dk

2. Hvor hurtigt kan jeg få Carnet'et?
Alle ansøgninger der er modtaget inden kl. 12:00 kan afhentes samme dag efter kl. 14:00, eller vi sender det med posten samme dag.

3. Hvad skal jeg gøre efter jeg har modtaget Carnet'et?
Carnet'et bliver altid leveret med en vejledning til, hvordan det skal benyttes. Se Dansk Erhvervs vejledning til toldbehandling

4. Hvordan værdiansættes varerne?

  • Varerne skal værdiansættes ud fra salgsværdien i Danmark
  • Husk der skal betales en tillægsforsikring, hvis Carnet'ets værdi er på over 3.000.000 DKK
  • Værdien skal altid fastsættes eksl. moms.
  • Maleri (her fastsættes prisen ud fra hvad det er værd og ikke hvad det har kostet at producere)

5. Hvordan får jeg mit depositum retur
Depositummet bliver returneret når vi modtager Carnet'et retur og alle toldafstemplinger er korrekte. Husk at oplyse hvilken konto beløbet skal overføres til.

6. Jeg skal ikke bruge Carnet'et mere - hvad gør jeg nu?
Hvis Carnet'et ikke længere skal bruges til flere rejser skal det indleveres til udstedelsesstedet! Carnet'et skal være indleveret til udstedelsesstedet inden det er udløbet!

7. Mit Carnet er ikke blevet stemplet ud af besøgslandet - hvad gør jeg?
Ofte er det nok at man sørger for at få det stemplet ind i DK igen (dette skal ske inden Carnet'et er udløbet) Hvis Carnet'et er udløbet og endnu ikke stemplet ind i DK skal man kontakte Dansk Erhverv.

8. Jeg har mistet mit Carnet - Hvad gør jeg?
Hvis Carnet'et endnu ikke er udløbet, kan der udstedes et erstatnings Carnet, i det tilfælde at Carnet'et skal benyttes igen. Hvis Carnet'et er udløbet og endnu ikke stemplet ind i DK (bortkommet) skal man kontakte Dansk Erhverv.

9. Hvad er prisen for et Carnet?
  • Prisen er beregnet ud fra værdien af varerne og kan altid findes på vores hjemmeside her
  • Dansk Erhvervs medlemmer får altid 50 % i rabat.
  • Hvis Værdien af Carnet'et overstiger 3.000.000 DKK. Skal der betales for en tillægsforsikring.

10. Hvor mange rejser er der til?
Carnet'et kan benyttes til lige så mange rejser kunden ønsker i gyldighedsperioden. Dog skal kunden søge om ekstra rejsesæt hos Dansk Erhverv så der altid er rejsesæt svarende til det antal rejser carnetet skal bruges til.

ATA-carnet vejledning

ATA-Carnet

ATA-Carnet'er udstedes og garanteres i Danmark af Dansk Erhverv - The Danish Chamber of Commerce.

ATA-Carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførselspapirer samt sikkerhedsstillelse for told og afgifter i de fleste vigtige handelslande (over 70 lande har tilsluttet sig Carnet-kæden) i forbindelse med midlertidig indførsel og transit, og kan anvendes ved:

  • Varer til messe eller udstillingsgods
  • Vareprøver og varer til demonstration
  • Professionelt udstyr

Medlemmerne af Dansk Erhverv får 50 % rabat på et Carnet.

Vejledning
Ansøger:
Ansøger er det firma der hæfter økonomisk overfor Dansk Erhverv. Ansøger skal have en dansk adresse og der skal angives den fulde virksomhedsadresse.

Telefon:
Firmatelefon angives.

Repræsenteret af:
Her angives den eller de personer, der foreviser Carnet'et til både de danske og de udenlandske toldmyndigheder. Hvis en anden person end den angivne repræsenterer ansøger, forsynes denne med en fuldmagt med henvisning til carnet nr. Bemærk at fuldmagten skal udfærdiges i et antal eksemplarer svarende til det antal lande, der potentielt passeres.

Artiklernes anvendelse:
Her angives om varerne skal anvendes til messe/udstilling, vareprøver eller fagligt udstyr.

Lande hvori varerne skal anvendes:
Her angives hvilke lande varerne skal anvendes i samt evt. transitlande udenfor EU.

Valuta:
Her angives hvilken valuta varerne er anført i på varelisten.

Jeg ønsker carnet'et:
Her skal angives, om Carnet'et bliver afhentet, eller om det skal sendes. Ønskes det afhentet skal der klikkes ud for enten København, Aarhus, Odense, Aabenraa eller Aalborg. Hvis det ønskes tilsendt skal der klikkes på "Intet (sendes er valgt herover) "

Rejsesæt:
Her udfyldes hvor mange rejsesæt man ønsker til Carnet'et. Et rejsesæt består af 4 papirer - ud af Danmark (exportation), ind i besøgslandet (importation), ud af besøgslandet (rexportation), ind i Danmark (reimportation).

Forhåndsvisning:
Du har også mulighed for at få en forhåndsvisning af din ansøgning, når alle felter er udfyldt. På den måde kan du tjekke at alt er som det skal være før du sender ansøgning til os. Når ansøgningen er udfyldt korrekt, trykkes på 'Send'.

Ansøgning:
Ansøgningsformularen ligger sammen med det ATA Carnet du er ved at oprette på Dansk Erhvervs online portal. Når du er færdig med at udfylde ATA Carnetet kan du derfor enten underskrive den digitalt, eller printe og underskrive og oploade den sammen med din Carnet ansøgning inden du er helt færdig og trykker send.

Depositum:
Alle kunder bliver kreditvurderet og kan blive afkrævet et depositum der udregnes i forhold til carnetets pålydende værdi. Dette depositum skal være Dansk Erhverv i hænde inden ansøgningen behandles, pengene kan overføres til vores konto: 

Bank:
Danske Bank - reg.nr. 4368 - kontonr. 3201069173
EAN 5797200029560

IBAN: DK31 3000 3201 0691 73
BIC/SWIFT: DABADKKK.


Når depositummet er indbetalt, bedes der sendes dokumentation for indbetalingen til info@erhvervnorddanmark.dk da vi først kan udstede ATA-Carnet når vi har modtaget depositummet.

Husk at skrive på overførelsen, at det drejer sig om depositum til et Carnet.
Husk at henvise til det konto nr. depositummet skal udbetales til.

Depositummet betales tilbage når Dansk Erhverv har modtaget ATA-Carnet samt godkendt af stemplingerne i ATA-carnetet.

Ekspeditionstid
Alle ansøgninger der er modtaget vil som udgangspunkt bliver behandlet og sendt samme dag eller det kan afhentes efter kl. 14:00 i Aalborg.
Ellers ring for at lave en aftale omkring afhentning tlf. 98160600