hvid pil Arrangementer

Året igennem masser af arrangementer af særlig interesse for medlemmerne


hvid pil Netværk

Faciliteterede netværksgrupper samler personer til fortrolig sparring


hvid pil Erhvervspolitik

Vi realiserer erhvervspolitiske mærkesager af relevans for Nordjylland


hvid pil Elevate

Mød vores netværksgruppe for regionens yngre talenter og ildsjæle


hvid pil Nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og læs de seneste debatindlæg


Member to member

Gode tilbud fra medlem til medlem - skal vi ha' dit med?

hvid pil Partner

Bliv partner - og læs mere om Erhverv Norddanmarks partnere


hvid pil Medlemskab

Sådan kommer du med, det får du ud af det og så lidt koster det


International

We aim to be the region’s most significant business organisation

hvid pil Kontakt

Mød vores medarbejdere og se kontaktinformation her


Høringssvar: Et samlet Nordjylland

På vegne af et samlet Nordjylland, de 11 nordjyske kommuner, Region Nordjylland, Aalborg Universitet, University College Nordjylland, SOSU-Nord, SOSU-STV og Erhverv Norddanmark, vil vi gerne takke for muligheden for at give et fælles nordjysk høringssvar til Sundhedsstrukturkommissionens afrapportering og regeringens kommende udspil til en sundhedsreform.

Først og fremmest vil vi gerne anerkende og kvittere for det omfattende arbejde, som Sundhedsstrukturkommissionen har lagt i at udarbejde anbefalinger, der sigter mod at styrke det nære sundhedsvæsen for borgere og patienter. Kommissionens arbejde indeholder mange positive takter med potentiale til at sikre et robust sundhedsvæsen, som kan håndtere de sundhedsudfordringer, vi som samfund vil opleve.

Afsættet for fremtidens sundhedsvæsen

I et samlet Nordjylland vil vi gerne særligt støtte op omkring kommissionens tværgående anbefalinger, der vedrører det 1) almenmedicinske tilbud, 2) digitaliserings- og dataområdet, 3) fordeling af ressourcer i sundhedsvæsenet, 4) psykiatri og 5) private aktører inden for sundhedsvæsenet.

Konkret ser vi i Nordjylland behovet for:

  • Anbefaling 1: Kapacitetsudvidelse og ændret organisering af det almenmedicinske tilbud: Vi ser et stort behov for at styrke det almenmedicinske tilbud, så det bedre kan håndtere komplekse sundhedsudfordringer og spille en mere integreret rolle i sundhedsvæsenet. Udvidelse af kapacitet, kompetenceudbygning samt tilpasning til lokale behov og fokus på kvalitetsforbedring er vigtige skridt i retning af at opnå dette. Det er afgørende at sikre en jævn geografisk fordeling af almenmedicinske læger både på landsplan og specifikt i hele Region Nordjylland, særligt hvor der i dag er udfordringer med lægedækningen.

  • Anbefaling 2: Ny organisering af digitalisering og data: En digital transformation er afgørende for at fremtidssikre sundhedsvæsenet. Vi støtter en strategi, der fremmer et smidigere samarbejde på tværs af sektorerne, hvor digitale løsninger og øget datadeling bidrager til bedre integration mellem sektorer, så borgeren oplever et let, smidigt og effektivt forløb. For at støtte denne vision er det vigtigt at fastsætte, hvilke digitale løsninger der bør udvikles og udbredes nationalt, og hvilke der kan udvikles lokalt for at støtte denne vision. Drift og udvikling af IT-løsninger bør dog forankres lokalt, og ikke centralt, således løsninger udvikles i et tæt samspil med klinikken og de brugere, som skal anvende løsningen.

  • Anbefaling 3: Tilpasset fordeling af ressourcer i sundhedsvæsnet: Vi er enige i vigtigheden af at tilpasse ressourcerne både mellem det primære sundhedsvæsen og sygehusene samt geografisk på tværs af landet. Det er vigtigt at prioritere midler til det nære sundhedsvæsen, samtidig med at vi sikrer økonomisk og geografisk støtte til både det primære og sekundære sundhedsvæsen. Vi skal opretholde en balance, der afspejler sundhedsvæsenets behov og udfordringer, samtidig med at den opbyggede kapacitet i sekundærsektoren bevares. En styrkelse af det nære sundhedsvæsen forudsætter en prioritering af midler, der svarer til opgavens omfang. I den forbindelse er det afgørende, at der prioriteres nye penge til at udvikle det nære sundhedsvæsen, og ikke blot som foreslået en omprioritering af allerede afsatte demografimidler. Desuden mener vi, at bloktilskuddet skal gennemgås for at sikre økonomisk lighed på tværs af regionerne.

Sundhedsvæsenets fremtidige struktur bør støtte et nært, sammenhængende og forebyggende sundhedssystem præget af lighed, nærhed og bæredygtig organisering. Sundhedsvæsnets organisering har været til debat i alt for lang en periode, og der er brug for en organisering, der er robust og fremtidssikret, således fokus kan være på at omstille et samlet sundhedsvæsen til at kunne adressere de fremtidige udfordringer, som en ændret sammensætning af borgernes behov afstedkommer. Derfor udtrykker Nordjylland bekymring over en eventuel centralisering.

De opgaver, som kommissionen rent organisatorisk foreslår centraliseret, vil fortsat skulle løses i eller meget tæt på borgernes hjem. Her er lokalt kendskab og forankring (herunder også politisk) en klar fordel. Derudover skaber en samling af opgaver hos en mere central aktør blot nye snitflader til tilstødende opgaveområder.

Effektive løsninger på sundhedsudfordringer kræver et tæt samarbejde på lokalt niveau. Nordjyllands succes med lokale initiativer som IV-behandling i kommunalt regi; TeleCare Nord som er et samarbejde mellem de 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland om telemedicinske sundhedstilbud til borgerne i Nordjylland; samt de lokalt tilpassede indsatser fra sundhedsklyngerne demonstrerer, hvordan nærhed og lokal forankring kan forbedre behandlingen og samtidig optimere ressourceforbruget i sundhedsvæsenet. Vi har i Nordjylland ligeledes stærke relationer, og arbejder tæt sammen med vores anerkendte forskningsinstitutioner og uddannelsesinstitutioner, som spiller en afgørende rolle i at forbedre behandlingen og plejen af vores borgere. Vi har de relevante uddannelsesinstitutioner i regionen, så vi kan uddanne læger, sygeplejersker, jordemødre, social- og sundhedsassistenter mv. til social- og sundhedsområdet. Vi prioriterer kompetenceudvikling af vores personale og støtter den kontinuerlige udvikling af nordjyske sundhedsmedarbejdere. Dette sker bl.a. gennem vores tværsektorielle samarbejde, hvor vi systematisk inddrager nordjyske uddannelses- og forskningsinstitutioner. Den stærke tradition for samarbejde på tværs af fagområder og sektorer som vi har i et samlet Nordjylland, understreger behovet for at bevare og styrke den lokale forankring, således den relationelle koordinering også i fremtidens sundhedsvæsen vil komme borgerne til gavn.

Kommissionens foreslåede samling af opgaver adresserer ikke tilstrækkeligt borgernes behov for bedre sammenhæng. Et samlet Nordjylland er enige om at anbefale dele af Model 3. Vi støtter en version, hvor Region Nordjylland bevares, og hvor Regional Udvikling og Specialsektoren fortsat er en del af regionernes opgaveportefølje.

Ligesom vores hovedorganisationer, ser parterne generelt forskelligt på flytning af sundhedsopgaverne. Til gengæld er vi i Nordjylland enige om at bevare driften af plejehjem og hjemmeplejen i kommunerne.

Der er dog brug for tydeligere opgavebeskrivelser via lovgivning og kvalitetsstandarder, incitamenter i retning af forebyggelse, og en klar prioritering af et nært sundhedsvæsen med lokal forankring, lokale løsninger og de nødvendige ressourcer.

Vi ønsker at understrege vigtigheden af, at enhver reform af sundhedsvæsnet sikrer en solid demokratisk forankring og respekt for regionale forskelle og behov. Det er afgørende, at Nordjylland og andre mindre befolkede områder ikke overses eller marginaliseres i udviklingen af fremtidens sundhedsvæsen. Derfor ønsker de 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland som førnævnt igen at tydeliggøre over for regeringen, at det er et fælles ønske, at Region Nordjylland bevares i enhver kommende omorganisering af sundhedsområdet.

Med denne henvendelse håber vi, at Regeringen vil tage det nordjyske perspektiv med i deres videre arbejde og tilgodese de gode ting, vi allerede gør i Nordjylland.

Med venlig hilsen

Nordjyske borgmestre og rådmand, regionsrådsformand, rektor og bestyrelsesformænd

Relaterede
nyheder

Black 2569352 1280
9. oktober 2024

Effektive p-muligheder er stadig et politisk ansvar

Aalborg Kommune indførte for år tilbage en p-fond, hvor grundtanken var, at bygherrer, der ikke kunne eller ville anlægge det normerede antal p-pladser på egen grund, skulle betale til fonden. Nu synes Aalborgs byrådspolitikere fast besluttede på at nedlægge ordningen. Vi skal ikke gøre os kloge på, om det er det mest forstandige træk, men ét er for os soleklart: Det er fortsat politikernes ansvar at sikre, at der i Aalborg er den højeste grad af tilgængelighed og at der er effektive p-muligheder tæt på centrum.

Læs mere