hvid pil Arrangementer

Året igennem masser af arrangementer af særlig interesse for medlemmerne


hvid pil Netværk

Faciliteterede netværksgrupper samler personer til fortrolig sparring


hvid pil Erhvervspolitik

Vi realiserer erhvervspolitiske mærkesager af relevans for Nordjylland


hvid pil Elevate

Mød vores netværksgruppe for regionens yngre talenter og ildsjæle


hvid pil Nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og læs de seneste debatindlæg


Member to member

Gode tilbud fra medlem til medlem - skal vi ha' dit med?

hvid pil Partner

Bliv partner - og læs mere om Erhverv Norddanmarks partnere


hvid pil Medlemskab

Sådan kommer du med, det får du ud af det og så lidt koster det


International

We aim to be the region’s most significant business organisation

hvid pil Kontakt

Mød vores medarbejdere og se kontaktinformation her


Høringssvar: Energinets oplæg til langsigtet udviklingsplan 

Som Nordjyllands tværfaglige erhvervsorganisation var Erhverv Norddanmark i marts 2024 initiativtager til et delegationsbesøg hos blandt andre klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard og repræsentanter for Energinet.

Foruden Erhverv Norddanmark deltog i delegationen blandt andre repræsentanter for COWI, Erhvervshus Nord, Green Hub Denmark, Nord Energi, Norlys, Port of Aalborg, Port of Hirtshals, Aalborg Forsyning, Aalborg Portland og AAU Energi. Vi har efterfølgende drøftet Energinets oplæg til langsigtet udviklingsplan (LUP) i denne kreds og på den baggrund er dette Erhverv Norddanmarks høringssvar.

  • Overordnet er der grund til at være positiv over, at en udbygning af energinettet i Nordjylland er taget med i LUP’en, men det bekymrer os, at konkretiseringen på visse områder ligger endog meget langt ude i fremtiden. Dette gælder uanset om vi taler om el, brint eller gas.

  • Det giver også anledning til bekymring, at det flere steder i LUP’en er anført, at man vil skabe incitament til at placere nye anlæg, hvor der allerede er plads i elnettet. Her ser vi en risiko for yderligere skævvridning, fordi der for Nordjyllands vedkommende pt. netop ikke er meget plads i elnettet, uanset at der er behov i relation til blandt andet brint- og biogasproduktion, CO2-anvendelse og lokale hybride parker.

  • Der er en række yderligere kritiske punkter, men vi vil her begrænse os til at pege på de disse, idet andre givetvis vil blive nærmere beskrevet i høringssvar fra øvrige nordjyske interessenter:
  • Forstærkningen af transmissionsnettet og 400 kV-stationen Bredkær bør allerede nu indgå som konkret projekt, så det kan være klar i 2030.
  • Det samme bør gøre sig gældende for en 150 kV-station i Hirtshals, der er afgørende for den grænseoverskridende søværts transport.
  • Desuden bør LUP’en tage højde for, at der skal være en løsning på elladeinfrastruktur i havnene allerede fra 2030, jfr. EU's Afir-direktiv.
  • Samtlige Danmarks ruter på Trans-European Transport Network (TEN-T) bliver elektrificeret – på nær strækningen i Nordjylland til Hirtshals og Frederikshavn. Dette står i skærende kontrast til EU’s krav om, at godstransport fremtidigt i langt højere grad skal ske via et elektrisk jernbanenet og at hele strækningen fra den dansk-tyske grænse til Hirtshals og Frederikshavn skal være en del af TEN-T-hovednettet og derfor senest i 2030 leve op til kravene til den europæiske infrastruktur, herunder fuld elektrificering. Hvis ikke jernbanenettet nord for Aalborg bliver elektrificeret meget snart, er Vendsyssel kørt ud på et sidespor og havnene i Hirtshals og Frederikshavn afskåret fra at blive bragt i spil i forbindelse med godstransport på jernbane mellem Norge, Sverige, Tyskland og videre ud i Europa.

Samlende vil vi give udtryk for nødvendigheden af, at en række af projekterne nævnt i LUP’en bliver realiseret betydeligt hurtigere, end der lægges op til. Sker det ikke, vil det have yderst negativ betydning for den grønne omstilling og de fremtidige udviklingsmuligheder i regionen.

Relaterede
nyheder

Black 2569352 1280
9. oktober 2024

Effektive p-muligheder er stadig et politisk ansvar

Aalborg Kommune indførte for år tilbage en p-fond, hvor grundtanken var, at bygherrer, der ikke kunne eller ville anlægge det normerede antal p-pladser på egen grund, skulle betale til fonden. Nu synes Aalborgs byrådspolitikere fast besluttede på at nedlægge ordningen. Vi skal ikke gøre os kloge på, om det er det mest forstandige træk, men ét er for os soleklart: Det er fortsat politikernes ansvar at sikre, at der i Aalborg er den højeste grad af tilgængelighed og at der er effektive p-muligheder tæt på centrum.

Læs mere